سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با روابط عمومی جامعه ایمانی عصر با اشاره به فراز «یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» از آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان که پیامبر گرامی اسلام(ص) از مهجورماندن کتاب وحی در میان امتش شکایت می‌کنند، اظهار کرد: مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی چندین علت می‌تواند داشته باشد که یک علت، برخی مسئولان قرآنی هستند با این توضیح که این افراد متولی قرآن هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند بنابراین در این زمینه باید پاسخگو باشند.

وی با ذکر اینکه قرآن کریم زنده و پویا است، ادامه داد: وقتی سخن از مهجوریت کتاب آسمانی می‌شود باید بگوییم که من با قرآن مهجور هستم زیرا این من نوعی هستم که نتوانستم از مضامین نورانی این کتاب و فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن استفاده کنم و در زندگی بهره ببرم. بنابراین مهجوریت قرآن ۲ شکل اجتماعی و فردی دارد. مسئولان باید بتوانند زمینه بهره‌گیری آحاد جامعه را از کلام وحی فراهم کرده و پیام الهی را به انسان‌ها برسانند تا جایی که سبک زندگی قرآنی جاری و ساری شود.

میراحمدی افزود: هر یک از ما نیز ممکن است با نپرداختن به قرآن زمینه مهجوریت را فراهم کنیم بنابراین باید برای این کتاب آسمانی وقت بگذاریم و مأنوس شویم تا مهجور از آیات و مبانی نورانی نمانیم. هر چقدر این مهجوریت و محرومیت بیشتر باشد، رشد و کمال ابدی نیز کمتر حاصل خواهد شد و بازماندن از قرآن درواقع به معنی عقب‌ماندگی از رشد و سعادت است ضمن اینکه تبعات این آفت‌ها در ساحت فردی، ساحت اجتماعی را نیز فرا می‌گیرد و وقتی فرد از قرآن محروم باشد یعنی اجتماع محروم شده است.

این قاری ممتاز استان چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری یک فضای مردمی و تشکیلاتی قوی و دامنه‌دار در حوزه فعالیت‌های قرآنی، توضیح داد: برای این مهم لازم است که مسئولان به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی از تفکرات سازمانی و چهارچوب‌های کار اداری و بخشنامه‌ای خارج شوند و کارهای عملیاتی را برای لایه‌ها و اقشار مردمی طراحی و اجرا کنند. مسئولان جا دارد پاسخی برای این پرسش پیدا کنند که چگونه می‌توان یک کار قرآنی را برای اقشار مردمی شکل داد؟ اگر پاسخی مناسب برای این پرسش پیدا شود به‌نظرم پیام قرآن رساتر و فراگیرتر خواهد شد.

دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند کارهای جهادی و مؤمنانه هستیم، گفت: باید نیروهای فعال در این عرصه فارغ از حمایت یا عدم حمایت دولتی شبانه‌روز کار کنند و پیوسته دغدغه قرآن را داشته باشند و مبنای برنامه‌ها و چشم‌انداز کارهایشان این باشد که چکار کنند تا انس همگانی با قرآن محقق شود و یا یک حرکت عمومی قرآنی شکل بگیرد.

میراحمدی تأکید کرد: هر فردی از جامعه می‌تواند بانی یک جلسه قرآنی خانوادگی یا خانگی یا حلقه‌های قرآنی در کوچه و محله باشد و حقیقتاً نیازمند شکل‌گیری این دست کارهای جهادی قرآنی هستیم. پیامبر اکرم(ص) نیز در بدو رسالت و با اولین نزول آیات، بانی نخستین جلسه خانگی قرآن بودند و با حضور حضرت خدیجه(س) و امام علی(ع) در منزل حضرت این حلقه شکل می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه با بخش‌نامه و ابلاغیه و کارها و بودجه‌های اداری نمی‌توان قرآن را به میان خانواده‌ها برد، توضیح داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که «دوره‌های خانگی قرآن را احیا کنید» که این یک کار اداری نیست بلکه باید از لاک سازمانی و اداری خارج شوند و یک کار مردمی شکل بگیرد تا انس و بهره‌گیری جمعی از قرآن شکل بگیرد.

میراحمدی افزود: این کار مردمی همگانی از سوی فعالان جامعه قرآنی عصر و جلسات خانگی قرآن کریم شکل گرفته است که این نیروهای جهادی به دور از چارچوب‌ها و محدودیت‌های اداری توانسته‌اند در طی ۲ سال اخیر یک‌هزار و ۴۳۰ جلسه خانگی قرآن کریم در سراسر استان راه‌اندازی کنند. این جلسات براساس دغدغه‌های مردمی فارغ از اعتبارات دولتی یا گزارش‌دهی و … شکل گرفته‌اند و خیران پای کار آمدند، محتوا نوشته شد، مربیان تحت آموزش قرار گرفتند و یک کار قرآنی جهادی مؤمنانه رقم خورد و به‌نظرم اگر این روند پیش برود، یک انقلاب قرآنی مردمی را می‌توانیم به برکت کار جمعی و مردمی شاهد باشیم.

این چهره قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در پایان با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن استان در روزهای پایانی ماه رمضان، گفت: نمایشگاه قرآن باید بتواند آحاد جامعه را با آیات و مفاهیم قرآن درگیر و در آنها ایجاد دغدغه کند؛ این رویداد قرآنی فرصتی است تا لایه‌های مختلف مردم به سمت قرآن دعوت شوند و پیام خداوند به بشریت را دریافت کنند و بفهمند که چه رفتار و ارتباطی باید با کلام وحی برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *