به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی عصر، نشست خبری همایش خادمان قرآنی عملیات هم افزای ماه مبارک رمضان صبح امروز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه با حضور حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، میکائیل باقری مدیر کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، احمد ابوالقاسمی، در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن توسط احمد ابوالقاسمی قاری برجسته بین المللی برگزار شد.

 

در ادامه حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی گفت: ماه رمضان چند ویژگی دارد. نخست اینکه در روزهای ماه رمضان عدد و شمارش روزهای آن اتفاق می‌افتاد بنابراین اگر ما طرحی را پیشنهاد کنیم که با روزهای ماه رمضان گره بخورد ممکن است استقبال بیشتر باشد. بنابراین سی آیه پیشنهاد شد و قرائت و گفتگوی آن در همه فضاها مدنظر قرار گرفت.

حاج ابوالقاسم ادامه داد: مباحثی که رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بیان کردند و به تبیین مسائل اعتقادی، توحیدی و ولایت پرداخته اند مورد کار پژوهشی قرار گرفته و هرکدام از درس‌ها با آیه‌ها هماهنگ سازی شد. سعی شده آیات معروف قرآن باشد که مردم آنها را حفظ هستند یا راحتتر حفظ می‌کنند.

وی ادامه داد: کتاب رهبر معظم انقلاب برای این کار انتخاب شد و در کاری پژوهشی هر درس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با یکی از آیات جز آن روز هماهنگ‌سازی شد و برای ارائه در ایام ماه رمضان انتخاب گردید. سعی شد تا آیات معروف انتخاب شود تا مردم با آن از قبل آشنایی داشته باشند و در این طرح با ابعاد و مفاهیم آیه آشنا شوند.

 

حاج ابوالقاسم گفت: این محتوا و سی آیه آماده شد و یک گنجینه از محتوا مرتبط با آیات آماده شده است و به گروه‌های مختلف مخاطبان سپرده خواهد شد.

این حافظ کل قرآن گفت: در این راستا کلیپ‌های مختلف، موشن گرافی، مسابقه و سوال آماده شده و در بیلبوردهای شهری هم قرار است آیات منتخب ارائه شود، همچنین مؤسسات هم پای کار هستند و محتواهایی برای آنها آماده کرده اند.

آموزش و پرورش میزبان میلیونی طرح زندگی با آیه‌ها

باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش ۱۷ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی دارد و ۳۵ میلیون نفر اعضای خانواده دانش‌آموزان هم با آموزش و پرورش مرتبط هستند. مجموعاً ۵۰ میلیون نفر جامعه هدف ما است که ظرفیت بالایی است و آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در راستای ترویج قرآن است و این امر مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش هم هست.

وی افزود: در دو موضوع فرهنگیان و دانش‌آموزان تدابیری اندیشیده‌ایم که مشارکت اولیا را هم داشته باشیم. این دوره سی روزه طراحی شده و محتوای آیات انتخاب شده در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد و آنها بعد از مطالعه آزمون می‌دهند و در صورت موفقیت گواهی می‌گیرند.

باقری با اشاره به راه‌اندازی کانال مسطورا در شبکه شاد گفت: همه محتواها در این کانال ارائه می‌شود، همچنین سامانه جامع پرورشی دیگر ظرفیت ما است که کانال و مسیر ارتباطی و تعاملی ما با دانش‌آموزان جهت دریافت محتوا و آزمون‌ها است و این موارد آنجا برگزار می‌شود.

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته پیک نوروزی به دانش‌آموزان داده می‌شد اما امسال پیک نداریم و دانش‌آموزان در کانال می‌توانند ۲۰ آیه از ۳۰ آیه را که مناسب آنها است یاد بگیرند و در پایان جوایز دریافت کنند.

در ادامه انجم شعاع گفت: امسال همه نهادها با برنامه و محتوای واحد گرد هم جمع شده‌اند و همه اساتید می‌خواهند بر مبنای طرح مسطورا کار قرآنی را در ماه رمضان بسیار مؤثر انجام دهند. وی ادامه داد: ما در مؤسسات ۲۷ هزار و ۳۰۰ معلم قرآن داریم که در حال گذراندن دوره هستند و مدیران مؤسسات هم باید توجیه شوند بیش از ۳ هزار مؤسسه و خانه‌های قرآنی پای کار هستند، همچنین ۴۰ هزار معلم بالقوه هم داریم که قرار شد در صورت نیاز برای آنها هم دوره برگزار کنیم تا به طرح بپیوندند.

شبکه تربیتی صالحین با بیش از ۱۰۰ هزار حلقه پای کار طرح زندگی با آیه‌ها است

لیمویی مدیر دارالقرآن بسیج در ادامه گفت: محتوای مسطورا برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برگرفته و از نظر محتوا کامل است و هم‌افزایی خوبی هم شکل گرفته و ما هم به نوبه خودمان در مساجد نقش مان را ایفا می‌کنیم. فرماندهان نواحی و پایگاه‌های بسیج پای کار هستند تا این طرح به خوبی اجرا شود.

وی گفت: شبکه تربیتی صالحین با بیش از ۱۰۰ هزار حلقه پای کار است و ظرفیت فضای مجازی بسیج هم در خدمت این طرح خواهد بود.

در ادامه احمد ابوالقاسمی گفت: امسال حداقل یک میلیون نفر در برنامه‌های قرآنی مساجد و اماکن متبرکه حضور دارند و حضور قاریان می‌توانند بسیار مؤثر باشند و فضای مجازی می‌توانند این پیام را به مردم منتقل کنند. امیدوارم بتوانیم حداقل یک میلیون نفر را در جریان طرح قرار دهیم.

در ادامه حجت الاسلام حسینی گفت: تولیدات محتوایی طرح مسطورا بسیار خوب و مفید است و تلاش این بوده در فضاها و قالب‌های مختلف تولیداتی داشته باشیم تا بسیار جذاب و شیرین باشد، کلیپ‌هایی داریم که بر اساس مضامین آیه‌ها هستند، همچنین، دکلمه، شعر موشن‌گرافی از آیه تولید شده، پوستر، کلیپهای سخنرانی اساتید، تلاوت‌های قاریان نوجوان از دیگر اقدامات است.

وی ادامه داد: دو سایت داریم که یکی مسابقه دارد و محصولات مردم هم آنجا ارائه می‌شود، زندگی با آیه‌ها و مسطورا دو سایت طرح هستند.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه برای اینکه همه مجموعه‌ها از این اقدام هم‌افزا استفاده کنند کار در چند لایه طراحی شد، یک گروه مخاطب داریم که این‌ها محتوا را می‌بیند و می‌شنود و مسابقاتی هست که می‌توانند در آن شرکت کنند. یک لایه مخاطب وفادارتر این است که می‌خواهد این سی آیه را حفظ کند آنها هم مسابقات خاصی دارند.

وی در پایان گفت: دسته دیگری هم هستند که می‌خواهند در لایه تدبر کار را دنبال کنند همچنین دسته دیگر که می‌خواهند کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن رهبر انقلاب را دنبال کنند، آنها تخصصی‌تر کار را دنبال می‌کنند. در سایت فضایی ایجاد شده که افراد تولیدات خود را ارائه می‌کنند و برای آنها سهم بیشتری از جوایز در نظر گرفته شده است. برای پیک بهاری نیز یک کانال ۹ میلیون نفری در سامانه شاد داریم که این محتوا در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد و هر روز در کانال بارگزاری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *