سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه پویش «ستاره‌های زمین ۳» هم‌زمان با ماه مبارک رمضان در استان و کشور آغاز شده است، اظهار کرد: شکل اولیه این پویش قرآنی مانند سال‌های گذشته است با این توضیح که فعالان این جلسات وقتی وارد سامانه ستاره‌های زمین می‌شوند، انتخاب‌هایی برایشان وجود دارد از جمله اینکه از آنان سؤال می‌شود که آیا مایل به تشکیل جلسات خانوادگی هستند، ضمن اینکه محتوای آموزشی متنوع در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر تا هر مرحله از قسمت‌های مختلف آن پیش برود یا متوقف شود به منزله شرکت در مسابقه منظور خواهد شد؛ همچنین هر فرد می‌تواند برای افراد یا خانواده‌های دیگر مثلاً در محله یا شهر و روستای خود، جلسه خانگی قرآن راه‌اندازی کند و اینها صفحات جدید سامانه ستاره‌های زمین است. در این سامانه امکانات بیشتری برای شناسایی و ثبت جلسات جدید فراهم شده است‌ تا مراحل بعدی کار اعم از برگزاری جلسات، برپایی دوره‌های آموزشی یا تأمین محتوا و … برای این جلسات جدید پیش‌بینی شود.

این فعال قرآنی استان تصریح کرد: کار دیگری که فعالان جامعه قرآنی عصر به‌ویژه در ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دارند، گفت‌وگو با آحاد مردم و دیدارهای چهره به چهره با هدف دعوت از افراد برای تشکیل جلسات خانگی و خانوادگی است که در این راستا، حتی در ثبت جلسات در سامانه و شرکت دادن در مسابقه ستاره‌های زمین به علاقه‌مندان کمک می‌کنند.

تشکیل ستاد یاوران قرآن چهارمحال و بختیاری

میراحمدی با اشاره به فعالیت ۶۸۰ جلسه خانگی ثبت شده در سامانه در سراسر استان، توضیح داد: این جلسات با محوریت آیات منتخب طرح ملی «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» تشکیل می‌شوند که در این راستا کتاب این طرح ملی در اختیار متولیان جلسات قرار گرفته و اقلامی نظیر پرچم متبرک جلسات خانگی به آنان اهدا شده است.

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با اشاره به تشکیل «ستاد یاوران قرآن» در استان، بیان کرد: این یک اقدام بسیار خوب است که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جامعه قرآنی عصر شکل داد و از ظرفیت نهادهای مختلف به‌ویژه نماینده ولی‌ فقیه، ائمه جمعه و جماعت سراسر استان استفاده شده و مسئولان استانی نیز پشتیبانی کار را برای اجرای بهتر طرح‌ها انجام می‌دهند. مدیران دستگاه‌های مختلف برای هر چه بهتر اجرا شدن طرح‌های ستاره‌های زمین و مسطورا برای زیرمجموعه خود متعهد هستند ضمن اینکه باید از حرکت‌های مردمی در این عرصه حمایت و پشتیبانی کنند.

وی با ذکر اینکه هم‌زمان با اجرای پویش ستاره‌های زمین، برپایی میز جلسات خانگی قرآن کریم در مصلی‌های نماز جمعه استان از اولین جمعه ماه مبارک آغاز شده و تا پایان ماه ادامه دارد، افزود: به‌جز ۲ شهرستان، در تمامی شهرستان‌ها این میز برپا شد و در جمعه‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت؛ فعالان قرآنی در برپایی میز جلسات خانگی قرآن کریم در میعادگاه‌های نماز جمعه ۲ هدف عمده را دنبال می‌کنند نخست شناسایی یا راه‌اندازی جلسات جدید و ثبت‌نام از آنها و دوم، ثبت‌نام از نمازگزاران در پویش عمومی ستاره‌های زمین.

میراحمدی با اشاره به برگزاری طرح ملی «مسطورا» یا آیه‌های زندگی که با راهبری سازمان تبلیغات اسلامی و از سوی تمامی نهادهای دولتی و مردمی در حال برگزاری است، گفت: فعالان جامعه قرآنی عصر و ظرفیت جلسات خانگی قرآن کریم نیز به کمک این طرح آمده و ۳۰ آیه منتخب طرح مسطورا محور کار قرار گرفته است.

این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به اینکه طرح‌های مسطورا و ستاره‌های زمین در ۲ سطح اجرا می‌شود، توضیح داد: یک بخش از اجرای این طرح‌های ملی در سطح اعضای شبکه جامعه قرآنی عصر است که بالغ بر یک‌هزار و ۸۰۰ نفر را شامل می‌شود و سطح دوم نیز عموم مردم را شامل می‌شود. جوایز معنوی این طرح‌ها نیز به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد که ۱۱۴ جایزه سفر خانوادگی و انفرادی به مشهد مقدس برای شرکت‌کنندگان در طرح ستاره‌های زمین پیش‌بینی شده است. همین تعداد منتخب طرح مسطورا برای اعزام به کربلای معلی معرفی خواهند شد.

برپایی جلسات خانگی با رویکرد مسطورا

میراحمدی با تصریح اینکه ماه رمضان امسال برای نخستین بار فعالان جامعه قرآنی عصر در شهرستان‌ها اقدام به راه‌اندازی جلسات عمومی جزءخوانی قرآن کریم کرده‌اند، بیان کرد: این محافل در شهرستان‌ها مانند بروجن با همکاری خوب نهادها و مردم شکل گرفته است؛ همچنین راه‌اندازی غرفه‌های جلسات خانگی قرآن در سطح شهرها با هدف معرفی پویش ستاره‌های زمین و نیز شناسایی و ثبت‌نام از جلسات جدیدی، در دستور کار قرار گرفته است که غرفه شهرستان فلارد در شهرهای فلارد و مال‌خلیفه جزو غرفه‌های شاخص بوده و از رسانه ملی نیز معرفی خواهد شد.

وی افزود: فعالان جامعه قرآنی عصر در شهرستان‌ فلارد باوجود محدودیت در امکانات و تجهیزات یک گروه رسانه‌ای فعال را تشکیل داده‌ و تلاش دارند که جلسات خانگی قرآن شاخص شهرستان و سپس استان را بتدریج معرفی کنند.

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با ابراز امیدواری در خصوص افزایش کمی و کیفی جلسات خانگی قرآن کریم، تصریح کرد: برپایی میزها یا غرفه‌های جلسات خانگی قرآن می‌تواند منجر به توسعه این جلسات شود، به‌عنوان نمونه در جریان برپایی میز در مصلی شهرکرد به‌ویژه در بخش بانوان آمارهای جالبی را دریافت کردم که حاکی از شناسایی تعدادی جلسات فعال جدید بود. همچنین افرادی آمادگی خود را اعلام کردند که به‌عنوان حلقه‌های میانی اقدام به راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن جدید کنند.

میراحمدی بیان کرد: همچنین با مربیان و متولیان جلسات خانگی صحبت و از آنان خواسته شده که ظرفیت‌های احتمالی مناطق خود برای تشکیل جلسات خانگی جدید را ارزیابی و شناسایی کنند و افرادی را که می‌توانند جلسات جدید راه‌اندازی کنند به این سمت سوق دهند. لذا تمام این تلاش‌ها در جهت توسعه کمی و کیفی جلسات خانگی قرآن در سراسر استان انجام می‌گیرد.

خیز فعالان جامعه عصر برای توسعه جلسات خانگی

این چهره ممتاز قرآنی استان با تأکید بر اینکه ظرفیت بسیار خوبی در جای‌جای استان برای تشکیل جلسات خانگی و خانوادگی وجود دارد، توضیح داد: تجربه بنده در دانشگاه فرهنگیان شاهد این موضوع است که طی یک طرح آموزشی از دانشجویان خواستم با کمک خانواده تکلیفی را به‌صورت مشارکتی انجام دهند و برآیند کار این بود که این افراد به‌همراه خانواده یک جلسه قرآنی تشکیل دهند و حدود ۲۰ دقیقه قرآن تلاوت کنند یا یک جلسه معارف قرآن داشته باشند که با همکاری خوب دانشجویان، این مهم محقق شد.

میراحمدی ادامه داد: به‌نظرم نظیر این طرح را تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نیز تشکل‌های مردمی و شبکه‌های مردم‌نهاد می‌توانند در مجموعه خودشان عملیاتی کنند و معتقدم این ظرفیت در استان ما وجود دارد تا بتوان جلسات قرآنی را در منازل هم از حیث کمی و هم کیفی تکثیر کنیم.

دبیر جامعه قرآنی عصر با اشاره به اینکه جامعه قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری سال گذشته رتبه سوم کشور را در پویش ملی ستاره‌های زمین کسب کرد، افزود: تمام تلاش ما این است که امسال نیز استقبال از این پویش افزایش یابد و بتوانیم بار دیگر جزو استان‌های برتر در اجرای این حرکت قرآنی باشیم.

میراحمدی در پایان گفت: قاطبه مردم ما قرآن کریم را به‌عنوان کتاب مقدس می‌دانند که مصون از هر نوع گزند و تحریف است و این به‌نظرم یک ظرفیت است که باید از آن برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بهره بگیریم که به‌ویژه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی را در هم‌افزایی و آوردن مردم پای کار قرآن دارند، امیدواریم همگی توفیق خدمت به مصحف شریف را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *