حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به مهمترین برنامه‌‌ قرآنی در حوزه جلسات خانگی قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت مفصل در اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی مورد تاکید قرار گرفته است و همچنین در اولویت‌های دوره جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد اشاره قرار دارد و از سوی دیگر، با نگاهی به بیانات رهبر شریف انقلاب، به ویژه در اشارات اخیر ایشان به آن تاکید شده است، مسئله «مردمی‌سازی» است.

وی افزود: همانطور که حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما در مردمی‌سازی است در حوزه قرآن کریم هم ضمن اینکه حاکمیت باید نقش خود را به درستی ایفا کرده و تسهیل‌گری، تنظیم‌گری، وضع قانون، مساعدت و زمینه‌سازی کند، اما در عین حال اگر مردم حضور نداشته باشند و نقش خودشان را ایفا نکنند، قطعا اتفاق مثبتی روی نخواهد داد.

غفلت از جریان جلسات خانگی قرآن و موضوع مساجد

‌دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه اساسا انقلاب ما با حضور، حرکت، قیام، نهضت و جنبش مردمی بوده است، ادامه داد: اگر در دهه ۶۰ در سخت‌ترین شرایط با حضور ملت شریف، دفاع مقدس مدیریت شد و با جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی، کمیته و ده‌ها نهاد، این انقلاب حفظ شد، اما تاکید رهبر معظم انقلاب این است که ضمن اینکه فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب صدها برابر شده است، اما از جریان جلسات خانگی قرآن و موضوع مساجد غفلت کرد‌ه‌ایم.

مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر تصریح کرد: تذکرات مقام معظم رهبری باعث شکل‌گیری یک قرارگاه مردمی در این زمینه شد و امروز نزدیک به ۳۰۰ شهرستان کشور شورا‌هایی را برای این موضوع فعال کرده‌اند. اگرچه ما ابتدای مسیر هستیم و امروز که بیش از ۳۰۰ هزار جلسه خانگی در سامانه جلسات خانگی ثبت‌نام کرده‌اند، اما نسبت به توقعی که حضرت آقا دارند، دست کم باید ۱۰ برابر این تعداد جلسات خانگی قرآن داشته باشیم. تعداد جلسات خانگی قرآن در کشور خیلی بیشتر از این موارد است و در سامانه ثبت نشده است، چراکه اجباری به ثبت اطلاعات آن‌ها نیست. اما به هر ترتیب می‌دانیم که بسیاری از فرصت‌ها برای احیای جلسات خانگی قرآن کریم و برگزاری این جلسات وجود دارد که ما از آن‌ها بهره نبردیم.

بسیاری از رسالت‌های اجتماعی در جلسات خانگی نتیجه می‌دهد

وی بیان کرد: امروز وقتی شما با خیلی از معلمان و خادمان قرآن کریم صحبت می‌کنید، شاید در دانشگاه، مؤسسه یا مدرسه کرسی قرآن داشته باشند، اما معلوم نیست که در منزل خودشان این جلسات خانگی را که بسیار هم مورد تاکید قرار گرفته است، برپا کنند؛ درحالی که خیلی از رسالت‌های اجتماعی ما در همین جلسات خانگی قرآن می‌تواند به انجام برسد. قرض‌الحسنه‌هایی که در کنار این جلسات تشکیل می‌شود، اتفاقاتی که برای کارگشایی از مشکلات مؤمنین و اهالی مردم محل در این جلسات انجام می‌گیرد و در کنار آن صله رحم و تواصی به حق، تعامل و ارتباطات یک چیز عجیب و معجزه‌آسا در این جلسات خانگی قرآن است.

حسینی با بیان اینکه ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خیلی نقش بسزایی در این زمینه ایفا نکرده‌ایم، اظهار کرد: در اسناد شورای توسعه توجه به این موضوعات را دیده‌ایم، به عنوان مثال یکی از کار‌های بسیار پر خیر برکت که طی ۱۰ سال گذشته در شورا انجام گرفت، سفارش پژوهشی با عنوان جلسات خانگی قرآن کریم بود که از سوی دکتر قربانیان به صورت کتاب به رشته تحریر در آمد. این کتاب یک پشتوانه علمی بسیار خوب برای تشکیل قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم شد. اما اینطور نبوده است که بتوانیم چه در حوزه تولید فکر و چه در حوزه تولید محتوا و چه در ارتباط با تقویت این جریان‌ها بتوانیم کار جامعی را انجام دهیم.

زندگی با آیه‌ها؛ برنامه مشترک جریانات قرآنی کشور

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در سال‌های گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کمک‌هایی را در قالب بخش ستار‌ه‌های زمین نمایشگاه قرآن کریم داشته است. رسانه ملی نیز کمک‌هایی را در این رابطه در قالب برنامه ستاره‌های زمین و برنامه سرزمین ستاره‌ها یا پخش تولیدات و معرفی این جلسات داشت. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی هم در عملیات مشترکی که امسال با عنوان کارویژه قرآنیان کشور تعریف می‌شود و با عنوان «زندگی با آیه‌ها» است؛ یک کار مشترک محتوایی بین همه پویش‌ها و جریانات قرآنی کشور صورت خواهد گرفت که توجه ویژه‌ای به جایگاه جلسات خانگی قرآن صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما هنوز هیچکدام در زمینه جلسات خانگی قرآن کریم ادای دین نکرده‌ایم، گفت: اهتمامی که ائمه جمعه می‌توانند به عنوان رؤسای قرآنی شورای استان‌ها داشته باشند یا شورای توسعه، کمیسیون‌های مربوطه، دستگاه‌ها، نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها ازجمله آموزش و پرورش که بیشترین جمعیت فعال را در وزارت آموزش و پرورش داریم، هر کدام می‌توانند یک حلقه قرآنی ایجاد کنند و این یعنی می‌توانیم تنها از طریق آموزش و پرورش ۱۶ میلیون جلسه خانگی قرآن کریم داشته باشیم. لذا امیدوارم باتوجه به فعالیت‌ها و زمینه‌سازی‌هایی که در حال انجام است، شاهد تحقق‌بخشی این آرمان و آرزو باشیم.

مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر اظهار  کرد: اگر این کار مردمی پیش برود مانند هر اتفاق دیگری که وقتی مردمی شد برکت پیدا کرد این کار نیز برکت پیدا کند؛ هر چند که مجموعه‌ها و نهاد‌ها باید نقش صیانتی خودشان را هم داشته باشند و از این شجره طیبه محافظت کنند تا با غفلت‌ها، سهو، نسیان و سبک‌سری برخی افراد این کار لطمه نبیند. امیدواریم که این کار همچنان که در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته است، ادامه پیدا کند و بتوانیم در آینده نزدیک دل رهبر انقلاب را شاد کنیم، چراکه فرمودند بروید و جلسات خانگی قرآن کریم را احیا و ۱۰ برابر کنید، ان‌شاءالله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *