قرآنی خبر داد و گفت: در صورت موفقیت، قطعاً عملکرد متفاوتی را در حوزه امور قرآنی در موسم اربعین حسینی خواهیم دید.

حجت‌الاسلام امین شغلی، مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی در گفت‌وگو با روابط عمومی جامعه ایمانی قرآنی عصر، با اشاره به برنامه‌های قرآنی این قرارگاه در اربعین امسال گفت: اولین اقدام مربوط به برپایی بزرگترین خیمه قرآنی در اربعین حسینی به نشانی عمود ۱۲۲۲ مسیر نجف به کربلا به مساحت ۱۱۱۴ مترمربع است.

وی با بیان اینکه سال گذشته «بزرگترین خیمه قرآنی اربعین» برای اولین بار برپا شد و بازخورد‌های خوبی داشت، ادامه داد: سال گذشته فعالیت‌های قرآنی متعددی ذیل خیمه قرآنی رقم خورد و مهمترین آنها مربوط به محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای غربی بود و رسانه‌های داخلی و جهانی بازتاب خوبی از این فعالیت‌های قرآنی داشتند.

مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی با بیان اینکه امسال برای دومین بار این موکب و حرکت قرآنی برپا خواهد شد، تصریح کرد: محل برپایی موکب در همان نقطه سال گذشته البته با گستره بالاتر و فعالیت‌های جدی‌تر خواهد بود. برنامه‌ها و محافل با حضور قاریان بین‌المللی از کشور‌های مختلف برپا خواهد شد و شاهد حضور عوامل و عزیزان برنامه تلویزیونی محفل نیز در موکب خواهیم بود.

شغلی با اشاره به اینکه برنامه‌های موکب قرآنی اربعین از سوی شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و ایکنا پوشش داده خواهد شد و برخی از آن به صورت زنده پخش می‌شود، گفت: محکومیت رژیم اشغالگر قدس و حمایت از مردم غزه را هم خواهیم داشت. ما فعالان قرآنی چه ایرانی و چه غیر آن در عرصه بین‌الملل قطعاً حمایت همه‌جانبه خود را در این عرصه نشان خواهیم داد و طبیعتاً با توجه به شعار امسال «کربلا طریق‌الاقصی»، محوریت برنامه‌ها بحث غزه است.

وی ادامه داد: یک گروه از فعالان بین‌المللی قرآنی نیز در موکب و اطراف آن مستقر خواهند شد و با زائران عزیز غیر ایرانی و غیر عرب‌زبان و زائران کشور‌های اروپایی و آمریکایی درباره نامه و پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، که درباره مظلومیت مردم غزه و توصیه به جوانان برای آشنا شدن با قرآن است، صحبت خواهند کرد.

مسئول قرارگاه مردمی قرآنی اربعین حسینی افزود: فعالیت دیگر اجرای طرح «سفیر آیه‌ها» و برپایی موکب‌های یک‌نفره قرآنی به تعداد ۱۱۱۴ نفر است. با توجه به میزان امکانات، پیگیر ختم کامل قرآن کریم در مواکب، مسیر پیاده‌روی و در محل‌های پذیرایی و حتی در اتوبوس‌ها و وسیله‌های حمل و نقل هستیم.

شغلی اظهار کرد: سفیران آیه‌ها در مسیر تردد زوار که امکان تلاوت قرآن باشد در قالب یک موکب یک‌نفره با مشخصات و علمی که بر دوش دارند و با هویتی که به نام سفیر آیه‌ها از خود نشان می‌دهند و همچنین با قرآن‌های صفحه‌ای که دارند، بحث ختم قرآن کریم را ترویج می‌دهند. این افراد از مجموعه‌های قرآنی و عموم مردم هستند که از قبل با ما ارتباط گرفته‌اند و تقاضا داشتند تا در این مسیر گام بردارند. هر کدام از این افراد می‌توانند با ده‌ها نفر از زائران سیدالشهدا(ع) ارتباط بگیرند.

مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی گفت: برنامه‌های دیگری هم برای آنها براساس ظرفیت و استعدادشان طرح‌ریزی شده است که از جمله گسترش امر جلسات قرآن در مواکب است.

گسترش کمی و کیفی مواکب قرآنی در عراق

شغلی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارویژه‌های قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین، پیگیری گسترش کمی و کیفی مواکب قرآنی در عراق است. سال گذشته به لطف فعالیت‌های قرآنی که رقم خورد توانستیم ۱۱۴ موکب قرآنی را شناسایی و با آنها همکاری کنیم و با حمایت‌های محتوایی که از آنها شد، بخشی از فعالیت‌های قرآنی در این مواکب رقم خورد. امسال نیز با گسترش کمی این مواکب از ۱۱۴ مورد فراتر می‌رویم و با گسترش کیفی و با همکاری دبیرخانه نهضت ملی زندگی با آیه‌ها هم‌افزایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی اربعین در این مواکب شامل محافل انس با قرآن، پرده‌خوانی آیات منتسب به اباعبدالله الحسین(ع)، ارائه محتوای قرآنی به زائران، ارائه محتوای تبلیغی به مبلغان قرآن کریم و همچنین برپایی مراسم ویژه کودکان با محوریت نقاشی است. البته کمک‌هایی هم به سایر مواکب فعال در این عرصه‌ها خواهیم داشت.

را‌‎ه‌اندازی پویش «فجر عاشقی»

مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی بیان کرد: موضوع بعدی که در فضای فراگیر اربعین چه در کشور ایران و چه عراق پیگیری خواهیم کرد، تلاوت سوره مبارکه فجر، معروف به سوره اباعبدالله الحسین(ع) است و پویش «فجر عاشقی» با محوریت این سوره راه‌اندازی شده است. از طریق این پویش مردم و فعالان قرآنی را دعوت می‌کنیم تا این سوره را تلاوت و ثواب آن را به امام حسین(ع) و شهدای کربلا تقدیم کنند. در روایات آمده است که تلاوت‌کننده این سوره با امام حسین(ع) محشور می‌شود. لذا از همین‌جا دست نیاز را به سمت رسانه‌های مختلف دراز می‌کنیم تا ما را در این موضوع مهم یاری دهند تا بحث پویش فجر عاشقی از سال‌های گذشته فراگیرتر شود.
وی گفت: قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین اساسا بر این مبنا شکل گرفته است تا فعالیت‌های مردمی در عرصه قرآن را، در ایام اربعین حسینی به صورت شبکه‌ای حمایت کند و آنها را ضریب دهد تا خود مردم پای این کار‌ها بیایند. این مردم هستند که در عمود ۱۲۲۲ و بزرگترین موکب قرآنی و موکب‌های یک‌نفره، در پویش فجر عاشقی و حتی فعالیت‌های قرآنی در مواکب حضور دارند و چراغ این فعالیت‌ها را روشن می‌کنند. همه این‌ برنامه‌ها از سوی فعالان مردمی قرآنی اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *